مایکل جکسون ارباب افسانه ها

مایکل جکسون ارباب افسانه ها

مایکل جکسون پادشاه جاودان
مایکل جکسون ارباب افسانه ها

مایکل جکسون ارباب افسانه ها

مایکل جکسون پادشاه جاودان

Love Lives Forever ...

سلام به همگی ...

شاید کمتر کسی این مطلب رو بدونه که امروز هم یکی دیگه از روزهای دلگیر و غم انگیز در طول تاریخ حیات موسیقیه . 33 سال پیش در چنین روزی ، 12 جولای 1979 میلادی ، یکی دیگر از سرمایه های ارزشمند و بزرگ عالم هنر به نام Minnie Riperton در اوج جوانی و استعداد و شهرت دیده از جهان فرو بست و یاران و عاشقانش را در سوگ و اندوه ابدی باقی گذاشت . ریپرتون دقیقاً در زمانی که من تنها 2 روز از عمرم در این جهان میگذشت دار فانی را وداع گفت ! من تنها سعادت 2 روز هم نفسی با این انسان بزرگ در کره زمین را داشته ام که همین مطلب تا همیشه نام و یاد و خاطره مینی ریپرتون را در ذهنم متمایز از سایر هنرمندان و بزرگان این صنعت مینماید . 



فرصت و مجال پرداختن به دستاوردهای فراموش نشدنی زندگی مینی ریپرتون رو در این نوشته ندارم و حقیقتاً امیدوارم دوستان عزیز ، اندک زمانی رو برای خوندن زندگینامه این خواننده بزرگ اختصاص بدند . دوست دارم در این نوشته تنها به یکی از استعدادهای سرشار خدادادی مینی اشاره ای کوتاه کنم ؛ افتخاری که شاید نصیب کمتر انسانی به عنوان خواننده حتی در میان سوپر استارهای بزرگ دورانهای مختلف تاریخ موسیقی شده باشه .

مینی ریپرتون ، خواننده ای بی همتا و قدرتمند بود که میتوانست به راحتی طیف بسیار وسیعی از اصوات را از حنجره خویش خارج نماید . باند فرکانسی 5 اکتاوی صدای مینی ریپرتون ، حقیقتی تکان دهنده بود که کمتر کسی میتوانست در مقابل عظمت آن سر خم نکرده و تعظیم ننماید . ای کاش ظرفیت علمی و آکادمیک مخاطبین عام این وبلاگ در اندازه ای بود که من بتونم به صورت علمی و تحلیلی ، مفهوم طیف فرکانسی و اکتاو و پهنای باند و قدرت و شدت موج صوتی رو به صورت کامل با معادلات ریاضی تشریح کنم اما خوب میدونم این کار شدنی نیست ! فقط دلم میخواد جهت پیدا کردن حسی در این زمینه اینو بدونید که بسیاری از خواننده ها و سوپر استارهای پر آوازه و پر ادعای امروز جهان در بهترین حالت حتی قادر به تولید نیمی از اصوات این باند فرکانسی وسیع نیز نبوده و همچنان ادعای خوانندگی و توانایی در موضوع موسیقی میکنند !!! بدیهیست که از ذکر نام این خواننده های پر استعداد (!!!) که گهگاهی نامشون توسط بازدید کنندگان در بخش نظرات وبلاگ هم مطرح میشه حقیقتاً معذورم !!!!


مینی ریپرتون موسیقی رو میشناخت ؛ دارای سبک منحصر به فرد و ممتازی در خوانندگی بود و تکنیکهای ناب و جاودانی رو به صنعت موسیقی جهان هدیه داد . دوست دارم نام این انسان بزرگ و نازنین رو هرگز تو زندگیتون از یاد نبرید .



اما برسیم به اصل مطلبی که من به خاطرش داستان امروز رو آغاز کردم :


مینی نیز همچون بسیاری از خواننده های بزرگ و بلند آوازه دیگه جهان که تا آخرین روز عمرشون بر روی موسیقی های ناب و زیبای فراوونی کار میکردند ، بعد از مرگش دارای آثار منتشر و شنیده نشده زیادی در میان میراث جاودانش بود . طبیعتاً بازماندگان ، وارثان و عوامل بنیاد مینی ریپرتون بعد از درگذشت این بانوی بی همتای موسیقی تصمیم به انتشار آثار باقی مانده او گرفته تا دل هوادارانش را بعد از مرگ او شاد و یاد و خاطره اش را در جهان گرامی بدارند . مشکل اصلی این بود که باز طبیعتاً شبیه به بسیاری از حکایتهای تلخ مشابه ، در میان آثار مینی نیز آهنگهای تکمیل نشده ای که دارای حفره های وکالی بودند به چشم میخورد . این بود که عوامل بنیاد مینی از بزرگان موسیقی جهان در آن دوران دعوت نموده تا در کنار اعضای بند مینی ، به تکمیل و نهایی سازی این آثار ارزشمند پرداخته و مجموعه نهایی را در قالب آلبومی زیبا روانه بازار نمایند . جالبه که بدونید در میان دعوت شدگان ، نام افسانه هایی همچون استیوی واندر و مایکل جکسون نیز خود نمایی میکرد . سرانجام پس از ماهها و ماهها تلاش و سختی و ریاضت ، آلبوم نهایی تحت عنوان Love Lives Forever یا عشق برای ابد زندگی میکند منتشر گردید .


قبل از شروع بحث اصلی بیاییم یه پرانتز کوچیک باز کرده و یه دور در کنار هم عملکرد عوامل بنیاد مینی ریپرتون رو با عوامل بنیاد امین (!!!) مایکل جکسون مقایسه کنیم :

بازماندگان ریپرتون ضمن حفظ احترام و جایگاه والای عزیز از دست رفتشون ، از مشاهیر و بزرگانی که بعضی هاشون رو اسم بردم با عشق و احترام دعوت میکنند که جهت همکاری در این پروژه ارزشمند ، سهمی رو ایفا نمایند . این بزرگان هم طبیعتاً با طبع و روح والایی که دارند نه به خاطر پول و ثروت بلکه تنها برای عشق و انسانیت پیش قدم شده و از همه اجزای وجودی خویش مایه گذاشته ، اثری رو در خور نام والای همکار و دوست ارزشمند و فراموش نشدنی خویش خلق کرده و آماده ارائه به جهانیان میکنند . در این میان استیوی و مایکل تصادفاً تقلید صدای مینی ریپرتون رو انجام نداده (!!!!!) و خیلی سهوی و بی اختیار (!!!) صداهای فیک رو به جای صدای خواننده اصلی وارد آلبوم نکرده و بعد هم قسم حضرت عباس (!!!!) نمیخورند که اینها واقعاً صداهای اصل مینی بوده و شماها نمیتونید صدای اونو تشخیص بدید چونکه فقط ما با او در استودیو (!!!!!) همکاری داشته ایم ! در نهایت عوامل تهیه کننده آلبوم ، نام و مشخصات خودشون رو در انتها با فروتنی در کنار نام تهیه کنندگان اثر قرار میدند تا هم به اصل دوستی و هنر احترام گذاشته باشند و هم اصول حرفه ای بودن و امانت داری به اجرا در اومده باشه . حالا این حرکت رو با اعمال عوامل منتشر کننده آلبوم مایکل در سال 2010 و بعد از مرگ او مقایسه کنید : یک سری آقایون خوب و امانت دار (!!!)  تنها و تنها به خاطر عشق (!!!!) ، مقلدی به نام جیسون مالاچی رو وارد گود نموده ، آهنگهای تقلبی زیبا (!!!) ساخته و بدون ذکر کوچکترین نامی از بوزینه مقلد  ، آهنگها رو با عزت و احترام کامل به روان والای مایکل جکسون کبیر تحویل دنیا داده و از میراث بزرگ اون جناب ، پاسداری میکنند !!! من که فکر میکنم این دو تا داستان خیلی شبیه به هم بود !!!

شما چی فکر میکنید ؟؟؟!!!


بگذریم ...


همونطور که اشاره کردم ، آلبومی از منتشر نشده های مینی ریپرتون با همکاری جمعی از اهالی برتر دنیای موسیقی بعد از مرگ او منتشر گردید . امروز میخوام در مورد یکی از آهنگهای ناب و زیبای این آلبوم که شخص مایکل جکسون در تکمیل و نهایی سازی اون نقش اساسی رو ایفا نموده براتون صحت کنم . نام این آهنگ قشنگ و دوست داشتنی هست :


I'm In Love Again ... من دوباره عاشق شدم !



توجه داشته باشید که مایکل جکسون بعد از مرگ ریپرتون صدای جادویی خودش رو به این آهنگ اضافه نموده و در واقع این آهنگ یک دوئت واقعی در زمان حیات مینی ریپرتون به حساب نمیاد . میتونید در ادامه متن انگلیسی و ترجمه فارسی این ترانه زیبا رو مطالعه بفرمایید .


I'm in love again
This time I think that it's for real
I'm in love again
I think I know just how you feel

It's like waking early on Christmas morning

And finding the toy of your dream


And that's the way you make me feel, girl
And that's the way that it should be

I'm in love again
This time I think that it's for sure
I'm in love again
It's what I've lived my whole life for

You've given me such happiness
You've given me so much joy
You've changed my sadness into gladness
How could I ask for more...

I'm in love, I'm in love again
I'm in love, I'm in love again

Ooh... I'm in love again
(I'm in love again)
La, la, la, la, la, la, la, la, la...
(Ooh-ooh)
I'm in love, I'm in love, I'm in love, I'm in love again
(I'm in love again)
I'm in love, I'm in love again
(I'm in love again)
I'm in love, I'm in love, I'm in love, I'm in love again
(In love again)
I'm in love again
(In love again...


من دوباره عاشق شدم

این بار فکر میکنم که این احساس واقعیست
من دوباره عاشق شدم
فکر میکنم میدانم چه احساسی داری
این حس درست شبیه به بیدار شدن در نخستین ساعت بامداد کریسمس

و یافتن اسباب بازی رویاهایت در کنارت است


این همان حسیست که تو به من میدهی دختر

و این همان طریقیست که سزاوار است اینگونه باشد


من دوباره عاشق شدم
فکر میکنم این بار نسبت به آن مطمئن هستم
من دوباره عاشق شدم
این همان چیزیست که من تمام عمر برای یافتنش جستجو نمودم
تو به من تمام این شادی را هدیه نمودی
تو به من همه این شور و شعف واقعی را بخشیدی
تو غمهایم را به شادی بدل نمودی
پس چگونه در طلب چیز بیشتری باشم ؟
من دوباره عاشق شدم

من دوباره عاشق شدم


مینی ریپرتون : من دوباره عاشق شدم !


همونطور که میبینید قسمتهای مربوط به صدای مایکل جکسون در متن انگلیسی و فارسی ترانه با رنگ آبی مشخص گردیده است . میتونید این آهنگ زیبا رو از لینک زیر دانلود نمایید .


لینک دانلود

هیچ وقت یادم نمیره که اسنیپت کوتاهی از این آهنگ ، یعنی دقیقاً همون قطعه ای که ارباب افسانه ها اون رو با لطافت و شکوه بی انتها به اجرا در میاره ، یکی از نخستین وکالهایی بود که من در طول عمرم از مایکل جکسون کبیر به گوشم رسید . هرگز اون لحظه و اون احساس عجیب از یادم نمیره . محاله فراموش کنم که چگونه جریانی از گرما ، سرما ، عشق ، شعف ، دلهره ، هیجان ، ناباوری ، ستایش و دهها و دهها صفت متناقض دیگه در عرض ثانیه هایی کوتاه به روحم سرازیر شد . یادت میاد مایک ؟؟!! من که هیچ وقت یادم نمیره . میدونم تو هم یادته .

میدونم ...


دلم میخواد با عمق وجود به نوسانات و وسعت بیش از حد صدای مینی ریپرتون در این آهنگ توجه کنید . دقت نمایید که مینی این آهنگ رو در واپسین روزهای عمرش و در حالیکه بیماری سرطان همه توان و قوای وجودیشو ازش گرفته بود با این حد از لطافت و زیبایی خلق کرده است . حالا دیگه خودتون حساب کنید عظمت و وسعت صدای او در زمان سلامتی و قدرتش تا چه اندازه بوده است ! درود بر روح بزرگ و مقاوم او ...



جسم بیمار و رنجور مینی ریپرتون 33 سال پیش در چنین روزی از میان ما رفت ولی داستان عشقش همچون نام زیبای آن آلبوم ستایش برانگیز تا ابد در این دنیا جاودان و باقیست . اکنون و پس از 33 سال ، دیگر جسم ارباب افسانه ها هم در این دنیای خاکی نیست و تنها افسانه عشق بی مانند او ، میراث و یادگار جاودان جهانیان است .


راستی این عکس رو به یاد میارید ؟! 



حالا فکر میکنم از این به بعد تا ابد جور دیگه ای به این صحنه نگاه کنید و برای لحظه ای هم که شده ، نام و خاطره اسطوره ای شجاع و شکست ناپذیر به نام مینی ریپرتون هم در یاد و خاطرتون تداعی بشه ...


و کلام آخر :


خانم ریپرتون خوش صدا ؛ ارباب Maestro ی نازنینم :


روح بزرگتان مشمول رحمت و آمرزش حضرت کبریا ...  


* پاورقی : 


خوشبختانه تا این لحظه که کسی متوجه شیطنت من نشده !!

راستش غیر از اون قطعه ای که مشخصش کردم ، غیر از همسرایی های زیبای ابتدایی و تکرار جمله I'm In Love Again در انتهای آهنگ ، مایکل جکسون یک جمله دیگه از این آهنگ رو هم به زیبایی و استادی هرچه بیشتر اجرا کرده و خونده که من از قصد اون رو براتون مشخص نکردم تا خودتون بهم بگید اون کدوم جمله هستش . دلم نیومد این پاورقی رو ننویسم و تو پست بعدی یه دفعه بیام بگم که چرا دوباره کم دقتی کردید و از اینجور غر زدنها که حالتون گرفته بشه !!! گفتم بذارید طفلکی ها رو راهنمایی کنم تا حتماً متوجه جواب بشند . خوب ، معطل چی هستید ؟ جواب بدید !


تا بعد ...


Stay Tuned

! Let's Dance

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد